14. La troca s’embolica

Vinyeta 14

Figura

Oca (3). La imaginació.

Títol

Conté la cadena fònica “oca”.

Lema

Baix continu = Persona omnipresent de talla reduïda.

Poema model


                    — l’appareil qui, trouvé par Franklin,
Sans danger dans un puits fait se perdre la foudre
Pour un fil gris passé dans une aiguille à coudre ;
— Pour ceux dont s’orne un bras arrivé d’officier
Au ciel trois jumeaux blancs astres d’artificier ;
— Quand, médian, le coupe un trait, pour la bavette
D’un prêtre, un tableau noir ; — l’empli tube à cuvette
D’un chaud thermomètre à bientôt péter réduit,
Pour une épingle à chef rond ; — la laisse que suit,
Tiède, un collier veuf du chien qui de près lui touche,
Pour un fil d’ombrelle à cercle ; — une spire à douche
A système accompli, pour un naïf ressort
A boudin ; — l’éteignoir fidèle au cierge mort,
Pour ce qui taille un blanc crayon noir d’ingénue
A carnet de bal ; — la boule aquatique et nue
D’un dentaire effrayant recoin, pour l’abreuvoir
D’un serin sobre ; — pour l’arrière, à son devoir
Soustrait, qu’un flot soulève, un moulin mal à l’aise
Qu’en brutal favorise un ouragan ; — l’anglaise
Clé, de l’écrou gardant mémoire, pour un quart
De soupir ; — pour un œuf au plat seul à l’écart,
Salé ferme à son centre, un baissé crâne à rite
D’âgé prêtre à jaunisse ; et pour la marguerite
Sans tige où rien n’accuse un revers à tronçon,
L’œuf au plat ; — pour trois traits chics rayant sans façon
D’un glacé gant du soir la blancheur magnifique,
Trois touches noires sœurs ;

Raymond Roussel.
Continuació del poema model 9.

pdf

Anuncis

2 responses to “14. La troca s’embolica

  1. Em sembla descobrir més d’un mot que segueix la seqüència fònica “oca”. Una d’elles podria ser “barroca”? La presència del baix continu, de Bach, del sac de gemecs (que constituïa la dansa barroca de la musette) m’hi fa pensar. En aquest llibre construït d’una manera tan contrapuntística serien estranyes tantes coincidències.
    Ens desvetllarà l’autor si vaig errada?

  2. En el títol de totes les “oques” vaig voler que hi hagués la cadena fònica “oca”. En efecte, aquesta glossa hauria pogut intitular-se “Música barroca”, per exemple, i potser hauria estat més adequat. És veritat que tenia present la música barroca en escriure el llibre, especialment pel que fa a la repetició de temes, al baix continu, a les ordenacions i a aquesta mena de planificació intel·lectual que contraposo a la inspiració romàntica. (Tot això és molt relatiu, naturalment.)
    Sobre el sac de gemecs, jo no el tenia per un instrument barroc. Amb tota certesa es poden descobrir al llibre moltes associacions que jo no he previst (conscientment).

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s